Bogføring og regnskab i en enkeltmandsvirksomhed

Har du en enkeltmandsvirksomhed skal du – som ved alle andre virksomhedstyper her i Danmark – løbende foretage bogføring af din virksomheds indtægter og udgifter, samt slutte (regnskabs)året af med et årsregnskab, der viser om du har haft overskud eller underskud i virksomhed. Ud fra dette bestemmes din personlige beskatning af virksomhedens aktiviteter. Har du overskud, skal du betale skat af overskuddet, har du underskud får du fradrag for det. Det præcise beløb skal du indtaste i din udvidede selvangivelse, som du finder på skat.dk.

Lad os for eksemplets skylde tage udgangspunkt i at du har en webshop der sælger magneter. Hver gang en kunde køber en magnet på din hjemmeside, giver det dig noget omsætning og du skal udarbejde en faktura. Hver gang du køber nye magneter (varer) hjem fra din leverandør, har du en udgift og din leverandører sender dig en faktura, som du skal bogføre. Når året så er omme skal du regne sammen hvor meget omsætning du samlet har haft, samt hvor mange udgifter du samlet har haft – ikke kun udgifter til indkøb af magneter, men også emballage, markedsføringsomkostninger og lign.

Om du selv vil sørge for bogføringen, eller få hjælp til det af en bogholder er op til dig selv. I dag findes der en del forskellige online regnskabsprogrammer, som gør det relativt nemt at stå for virksomhedens bogføring, helt selv. Om det er det rigtige at gøre, at stå for det selv, kommer an på lidt forskellige ting. For det første om du har flair – og måske en lille smule interesse – for det med tal og økonomi. Har du dette, vil du med et online regnskabsprogram højst sandsynligt godt selv kunne stå for din bogføring.

Det kommer selvfølgelig også an på hvor mange bilag du har. Jo færre bilag, jo større chance for at det giver mening at du selv står for bogføringen. Derudover skal du også overveje hvor ”komplicerede” bilag du har, dvs. har du f.eks. en mindre konsulentforretningen, en håndværkervirksomhed eller en webshop, og derfor primært de samme 3-4 forskellige slags bilag, så vil der være god chance for at det giver mening at stå for det selv. Har du derimod en masse forskellige slags bilag, som du løbende vil skulle bruge tid på at finde ud af hvor og hvordan skal bogføres, kan det give bedre mening at få en bogholder til at stå for det. Det er muligt at finde en masse nyttige skabeloner online, f.eks. den vigtige faktura skabelon, men de er ikke altid nok hvis du har mange ”besværlige”/anderledes bilag.

Slutteligt afhænger det selvfølgelig også af mængden af tid du har til rådighed. Hvis du i forvejen har ruskende travlt i din virksomhed, vil det sjældent give mening at du selv skal bruge tid på bogføringen, men er du måske nyopstartet og derfor ikke så travlt endnu, så er det en fin måde at holde de faste udgifter nede på.

Sidst, men ikke mindst, skal du huske at der – ved at stå for bogføringen selv – er en risiko for at du snyder dig selv for fradrag, eller for at du laver fejl, som så senere kommer til at koste at få udbedret. Dette slipper du helt for, ved at lade en professionel bogholder stå for din bogføring.

Overvejer du at outsource din bogføring, så kan du med fordel benytte dig af vores gratis og uforpligtende service, som du kan se nedenfor. Skriv et par ord om din opgave, som vi så sender i udbud hos vores store netværk af dygtige bogholdere, som vender tilbage med deres skarpeste tilbud. Inden for kort tid står du med op til 3 tilbud, som du helt frit kan vælge at gå videre med, eller ej.

[jufform type=”bogforing” link=”Få 3 tilbud på bogføring”][/jufform]

Bag denne artikel..

Comments are closed.