Virksomhedsoverdragelse

En virksomhedsoverdragelse – at en virksomhed eller dele af en virksomhed overdrages fra en juridisk person til en anden – kræver assistance fra en advokat og ofte en revisor.

En virksomhedsoverdragelse sker i praksis ved på en af to måder:

  1. To virksomheder (eller flere) smelter sammen til en ny virksomhed
  2. En virksomheds aktiver som passiver overdrages til en anden virksomhed, enten fuldstændigt eller dele heraf
  3. I sjældnere tilfælde er der tale om, at en offentlig virksomheds privatiseres eller entreprise.

    I praksis fortsætter virksomheden som før overdragelsen. Dette følger af Virksomhedsoverdragelsesloven og er for at sikre medarbejderne. De juridiske bagvedliggende detaljer tager det et stykke tid at klare. Hvis der skal afskediges en eller flere medarbejdere i forbindelse med en virksomhedsoverdragelse er det især vigtigt at være meget opmærksom på at gøre dette med korrekt begrundelse, da man ellers som virksomhed risikerer at stå med et søgsmål fra en fagforening umiddelbart bagefter.

    Står du og din virksomhed foran en virksomhedsoverdragelse?

    Få hjælp af en dygtig advokat med speciale i selskabsret og virksomhedsoverdragelser. Brug formularen herunder og få op til 3 advokater, der kan hjælpe dig med din virksomhedsoverdragelse. Det er gratis og uforpligtende at benytte formularen og du har mulighed for at komme videre med det samme.

    Udfyld formularen herunder:


    1

    Udfyld form
    med oplysninger

    2

    Modtag 3 tilbud
    pr. mail el. telefon

    3

    Vlg bedste og
    billigste advokat

    arrow
    Trustpilot
    Nvnt i:
    • Politiken
    • Berlingske

    Fyring kan ikke begrundes af virksomhedsoverdragelse

    Det ofte største problem i forbindelse med en virksomhedsoverdragelse – ikke at forveksle med salg af virksomhed – er medarbejderne.

    Det er ikke tilladt at afskedige en medarbejder alene med virksomhedsoverdragelse som begrundelse. Som virksomhed risikerer man, at den afskedigede selv eller dennes fagforening ligger sag an af denne grund – og det kan betyde et erstatningskrav og eventuelt godgørelseskrav til den tidligere arbejdsgiver.

    De ansatte skal også i god tid før virksomhedsoverdragelse varsles om den kommende overdragelse – og det med begrundelse, estimeret dato og eventuelle foranstaltninger, der igangsættes i denne forbindelse.

    Er virksomheden under konkursbehandling eller under betalingsstandsning gælder særlige regler for virksomhedsoverdragelse.

    Benyt formularen længere oppe i dette indlæg for at få hjælp af en specialiseret advokat til din virksomhedsoverdragelse.

Bag denne artikel..

image description

Skriv en kommentar