Bredbåndsudbydere overholder ikke ny aftale

Det er umuligt at vide, hvor meget hastighed man rent faktisk får, når man bestiller en bredbåndsforbindelse med “op til 20 mb/s”. Det har Forbrugerombudsmanden gjort noget ved i en ny aftale mellem denne, Forbrugerrådet, Telekommunikationsindustrien, Dansk Industri og Dansk Energi.

Denne nye aftale betyder især fire vigtige ting:

  • Den oplyste hastighed hos teleudbyderen skal afspejle nettohastigheden (den faktiske hastighed) i tidsrummet 07-01.
  • Hvis man fortsat reklamerer “op til” skal minimum 80 % af kunderne kunne få denne “op til”-hastigheden. Der skal samtidigt oplyses en minimumshastighed.
  • Båndbredde til brug for administration og datastyring må ikke regnes med i forbrugerens tal.
  • Ved mobilt bredbånd skal der oplyses den hastighed, som kunden kan forvente i de fleste brugssituationer angivet på et hastighedsinterval fra xx til yy.

Denne aftale er overholdt af de fleste store spillere indenfor bredbånd, herunder TDC og Telia. Også mindre selskaber som Greentel overholder aftalen.

Men mange af de mindre udbydere, der benytter det samme netværk som ovenstående, men sælger under eget navn og CVR-nummer, overholder stadig ikke denne aftale. De viser stadig en “op til”-hastighed, men viser ikke hvilken hastighed, man som minimum kan forvente at modtage, når man bestiller ens bredbånd.

For udbydere af mobilt bredbånd gælder det, at de ikke viser forbrugeren, hvad denne faktisk kan forvente af hastighed – blot hvad de under optimale omstændigheder kan få “op til”. Dette er misvisende for almindeligt brug.

Understående liste viser hvilke bredbåndsudbydere, der ikke overholder den nye aftale per 22 maj. 2013:

Perspektiv BredbandOverholder ikke kravet om minimumshastighed.
Lebara MobileOverholdet ikke krav om gennemsnitshastighed.
MobilicOverholdet ikke krav om gennemsnitshastighed.
SignafonOverholdet ikke krav om gennemsnitshastighed.
OK MobilOverholdet ikke krav om gennemsnitshastighed.
evercallOverholdet ikke krav om gennemsnitshastighed.
UnotelOverholder ikke kravet om minimumshastighed.
LettelOverholdet ikke krav om gennemsnitshastighed.

Aftalen trådte i kraft per 1. marts 2013 og teleselskaberne har indtil nu haft knap 3 måneder til at rette sig efter dem. Formålet med aftalen var at gøre det nemmere for forbrugeren at gennemskue, hvilken ydelse denne købte og hvad denne kunne forvente af hastighed.

Det er problematisk at teleudbyderne ikke overholder aftalen – det giver forbrugeren meget dårlige vilkår for at finde det mest egnede produkt.

Jeg håber, at dette indlæg kan være med til at sætte fokus på problemet.

Du kan se aftalen i sin helhed her.

Tak til Jonathan Lindahl fra Billigste-Internet.dk for at hjælpe med at indsamle data til dette indlæg.

en computer i skyggen med mobilt bredbånd

Bag denne artikel..

image description

Skriv en kommentar